Hoppa till innehåll
Hem » Blogg » Som pärlor på tråd-ryggradens hemligheter

Som pärlor på tråd-ryggradens hemligheter

I yogan har ryggraden en väldigt central roll av flera anledningar, men kanske primärt för att man tänker att det är kroppen mittlinje, mittpunkt. Ju mer vi kan vara i balans, i vår mittpunkt, desto lättare blir det att möta det livet slänger till oss. Och ju mer vi kan liksom luta oss in till vår mittpunkt, desto mer kan vi bottna i oss själva, komma oss själva närmare. Men ryggraden är också viktig för att man tänker att sushumna nadi, den centrala energikanalen löper framför ryggraden. Den fysiska yogan utgår ifrån tanken att ryggraden ska genom praktiken får röra sig i alla rörelseriktningar: framåtfällningar, bakåtböjningar, sidoböjningar och inversioner. Genom att röra ryggraden i alla dess rörelseriktningar kan vi skapa en rörlig och stark ryggrad och samtidigt få släppa på spänningar längst med ryggraden (och i resten av kroppen så klart). Allt för att energin ska kunna flöda så fritt som möjligt längst med ryggraden, framförallt under meditation, där man vill styra energin till just den centrala energikanalen, sushumna nadi. För asana (det vi kallar yogapositionerna/den fysiska praktiken) betyder just att sitta stadigt (i meditation) på sanskrit.

När jag började yoga förstod jag nog inte hur riktigt ryggradens betydelse och hur oerhört subtil och esoterisk upplevelsen av ryggraden kan vara i yogan, och då kanske framförallt i meditation. Jag förstod förstås principen av att röra ryggraden i alla dess rörelseriktningar, och jag kunde på ett intellektuellt plan förstå tanken av att den fysiska praktiken ska förbereda kroppen för att kunna sitta i meditation, men jag hade ingen egen förkroppsligad upplevelse av detta och det blev väldigt mycket bara en förståelse på ytan.

Vanda Scaravelli, en av yogans pionjärer i Europa har skrivit en magisk liten bok, Awakening the spine, som är hennes högst personliga beskrivning av yogan och ryggradens betydelse, inte bara för yogan, utan för livet i stort. Jag tror att det var boken som gav mig nycklar att verkligen börja utforska ryggraden på ett nytt sätt.

Jag hade också under en längre period arbetat med min hållning med hjälp av en av mina lärare och började också genom detta få ett helt nytt förhållningssätt och förståelse för min kropp. Jag blev mer uppmärksam på just ryggraden, både i meditation och i vardagen. Helt plötsligt kunde jag börja uppfatta hur små nyanser i hur jag satt kunde göra står skillnad i hur min stund i meditation blev. Hur det faktum att ryggraden får hitta sin rätta placering skapar en enorm känsla av rymd på insidan, men också en känsla av att hitta hem, att komma till sitt center och vara sig själv nära. Jag började också förstå hur oerhört subtilt och skört det kunde vara att hitta rätt, det handlar ibland om millimetrar. I min fysiska praktik började jag utforska ryggradens relation till både gravitationen och till marken/jorden. Hur vi genom att möta både gravitationen och jorden utan att kollapsa helt och utan att spänna oss för mycket kan hitta in till en mer fri kropp, en fri ryggrad. Att röra kroppen har för mig utvecklats från att vara något jag gjort utifrån ett mer externt perspektiv, utifrån en tanke om hur det ska se ut, till att bli något som jag upplever från insidan, där målet hela tiden är att vara närvarande i hur rörelsen tar sig i uttryck på insidan. Hur känns den? Upplever jag frihet? Har jag utrymme? Var har jag kollapsat och var spänner/håller jag onödigt mycket? Har ryggraden hittat sin längd?

Låter det flummigt? Svårt att fånga? Prova då nedanstående övning som kommit att bli min lilla paus i vardagen när jag behöver hämta hem och komma till nuet. Jag gör den ofta flera gånger om dagen och den behöver inte ta mer än 30 sekunder:

  1. Ställ dig upp.

2. Slut ögonen och känn in kroppen, från insidan.

3. Flytta vikten från sida till sida, fram och bak, tills du känner att du hittar in i ett läge där ryggraden känns fri och hittar sin längd. För några andetag upplev hur kroppens vikt faller genom toppen av hjässan, nerför ryggraden och ner genom benen för att möta golvet/marken och hur marken svarar med att ge en kraft tillbaka som skapar utrymme på insidan. Njut av utrymmet, av platsen som du skapat, av hur lätt kroppen känns, hur du är i ditt center.

Kom tillbaka till känslan av utrymme, lätthet och längd när helst du behöver.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.